Duże zmiany dla Banków w świetle nowych zapowiedzi Microsoftu dotyczących przyszłości systemów MS Windows.
Co najmniej od kilku miesięcy wiadomo, że bardzo popularny w bankowych zasobach teleinformatycznych system operacyjny MS Windows w wersji 7 straci wsparcie producenta na początku 2020 roku. Banki czeka więc kosztowna, czasochłonna i pracochłonna migracja stanowisk komputerowych na system MS Windows 10.
Microsoft, zdając sobie zapewne sprawę z faktu, że na świecie system w wersji siódmej jest nadal bardzo popularny i występuje na prawie połowie komputerów biurkowych, zaproponował rozwiązanie, które pomoże rozłożyć w czasie operację przejścia na nowe oprogramowanie.
Tym jednak razem producent słono sobie za tę okazaną dobrą wolę policzy. Systemy w wersjach Professional oraz Enterprise będzie można aktualizować jeszcze maksymalnie do 3 lat, ale…
Za pierwszy rok przedłużonego wsparcia dla wersji Professional zapłacimy 50 dolarów.
Za kolejny rok – 100,
a za trzeci – 200 dolarów, od każdego komputera.
Banki będą więc zmuszone do trudnego wyboru między
upgrade'm systemów Windows 10,
a bardzo kosztownym wykupieniem wsparcia na kolejne lata.
Zgodnie z zaleceniami Rekomendacji D, Banki powinny z wyprzedzeniem rozpocząć przygotowania do wymiany systemów operacyjnych pozbawionych wsparcia na nowe, które takie wsparcie będą posiadać. W tym przypadku pozostaje więc MS Windows 10 lub… wybrana dystrybucja linuksowa.
Alternatywa w postaci rozwiązania open-source może stać się dobrym rozwiązaniem z powodu planowanego przez Microsoft przeniesienia systemów Windows do platformy Azure, gdzie praca na systemie będzie się odbywać zdalnie. Rodzi to oczywiście pytania o wydajność bankowej infrastruktury sieciowej oraz prędkość łącz internetowych i to stanowi kolejny aspekt zaleceń Rekomendacji D.
Przy okazji przypominamy – ostatnia wersja oprogramowania w wersji serwerowej
MS Windows Server 2008 R2 SP1 także straci wsparcie
producenta w styczniu przyszłego roku.
Jest to oprogramowanie nadal używane przez niektóre Banki!
Zachęcamy do audytowania infrastruktury teleinformatycznej. W omawianym powyżej aspekcie audyt pomoże m.in. wykryć nieaktualizowane już przez producentów wersje software’u.
W razie pytań i wątpliwości dotyczących powyższego tekstu zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami. Zapraszamy także do rozmowy nt. audytów i ewentualnego omówienia ich zakresu.
Zapraszamy na naszego bloga:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/blog/
oraz na prowadzone przez naszych ekspertów szkolenia dla banków spółdzielczych:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/szkolenia-dla-bankow/
Zapraszamy do kontaktu. Chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.