Chcąc ułatwić Państwu pracę i zasugerować kilka normatywnych rozwiązań pisaliśmy poprzednio o zagadnieniu pracy zdalnej w Banku:
PCD - VPN FortiGate PRACA ZDALNA
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/vpn-fortigate-praca-zdalna/
PCD – VPN ZyXEL PRACA ZDALNA
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/pcd-vpn-zyxel-praca-zdalna/
PCD - Plany Ciągłości Działania w sytuacji zagrożenia koronawirusem
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/plany-ciaglosci-dzialania-w-sytuacji-zagrozenia-koronawirusem/
PCD – PLAN CIĄGŁOŚCI DZIAŁANIA W PRZYPADKU EPIDEMII KORONAWIRUSA
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/pcd-plan-ciaglosci-dzialania-w-przypadku-epidemii-koronawirusa/
PCD - JAK OPRACOWAĆ DOKUMENTACJĘ TECHNICZNĄ ZASOBÓW TELEINFORMATYCZNYCH BANKU
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/jak-opracowac-dokumentacje-techniczna-zasobow-teleinformatycznych-banku/
Teraz przyszła pora na kilka przydatnych informacji dotyczących kontaktów służbowych w przypadku, gdy zasoby ludzkie ulegają rozproszeniu.
Musimy uwzględnić, że w związku z obecną sytuacją ilość osób pracujących z domu będzie wzrastać. Część decyzji w Banku musi być konsultowana, niektóre sprawy wymagają spotkania w większym gronie. Ograniczenia możliwości przemieszczania się skazują nas na kontakty zdalne czyli pojawia się konieczność zastosowania narzędzi wspomagających ten proces.
Rynek jest nasycony różnego rodzaju komunikatorami. Ich funkcjonalność może się różnić. Mogą one udostępniać:
- połączenia głosowe,
- połączenia wideo,
- konferencje wideo dla grup użytkowników
- prowadzenie webinarów.
Spotkać można rozwiązania oferujące możliwość szyfrowania transmisji, gdzie niektóre programy będą tę funkcjonalność zawierać w darmowej lub najtańszej wersji narzędzia, ale także takie, gdzie jest to składnik oferowany w wyżej cenowo pozycjonowanej przez producenta wersji.
Po krótkich poszukiwaniach okaże się, że dostępne są programy funkcjonujące jako rozwiązania open-source i oczywiście duży wybór rozwiązań komercyjnych. Te ostatnie, na fali aktualnych wydarzeń, można wyjątkowo testować lub użytkować w określonych wersjach funkcjonalnych za darmo.
Warto skorzystać i już teraz sprawdzić, które rozwiązanie będzie dla nas najbardziej przydatne. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie znajdziemy optymalnego rozwiązania, począwszy od kwestii kosztów, poprzez funkcjonalność, po łatwość obsługi dla użytkowników.
Dodatkowym problemem będzie też kwestia wysycenia: po naszej stronie - łącz internetowych Banku oraz użytkowników, gdyż materiał w postaci wideo generuje największe możliwe obciążenie Internetu, a po stronie dostawcy rozwiązania - duże ryzyko przeciążenia serwerów, na których dana usługa może być uruchomiona (czyli nieplanowane opóźnienia w transmisji lub całkowity, czasowy brak dostępu do usługi).
- W pierwszym przypadku sami możemy w jakiś sposób reagować, wybierając konkretny program i ewentualnie rezygnując w określonych przypadkach z przekazu wideo na rzecz pozostania przy kanale audio.
- W drugim przypadku - pozostaje tylko zmiana oprogramowania na inne lub przeczekanie problemów producenta. Niestety problemy z drugiego przypadku nie są możliwe do przewidzenia.
Spotkali się z nimi ostatnio użytkownicy korzystający z oprogramowania MS Office 365 i jego składnika służącego m.in. do wideokonferencji. Samo rozwiązanie jest godne polecenia z kilku powodów, ale należy pamiętać, że nie każda organizacja kwalifikuje się do MS Teams w wersji bezpłatnej (można jednak skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego). Jeżeli Bank korzysta z MS Office 365 - udostępnienie tej usługi użytkownikom będzie wymagać interwencji administratora. MS Teams jest używany przez wiele podmiotów na całym świecie i na pewno warto się z nim zapoznać.
Także w przypadku pozostałych rozwiązań należy przede wszystkim zacząć od rozpoznania, jakie funkcjonalności one oferują i jak wyglądają ceny różnych planów subskrypcyjnych - bo zazwyczaj ten model płatności stosowany jest przez producentów.
Należy pamiętać, że nie każde narzędzie będzie oferowane z uwzględnieniem obsługi w języku polskim, co może mieć duże znaczenie dla użytkowników końcowych.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, z pewnością trzeba będzie
określić ryzyko stosowania aplikacji posiadających lub nie
możliwość szyfrowania transmisji pomiędzy uczestnikami.
Nie każde rozwiązanie taką funkcjonalność oferuje,
a czasami jest ona związana z droższą wersją.
Kolejny aspekt, jaki należy uwzględnić to platformy systemowe, na których producenci udostępniają swoje rozwiązania. W tym przypadku Banki przeważnie dysponują oprogramowaniem Microsoft, więc głównie takiego wsparcia szukamy.
Poniżej prezentujemy listę kilku różnych rozwiązań. Polecamy lekturę stron producentów, ponieważ - jak zawsze - diabeł tkwi w szczegółach i dokonując wyboru, należy zwrócić uwagę na aspekty, które opisaliśmy powyżej. Dodatkowy problem to potencjalne koszty rozwiązań chmurowych bazujących na elastycznej kwocie kształtującej się w zależności od zużytego transferu danych - na pewno trzeba to wziąć pod uwagę.
Cisco Webex | rozwiązanie popularne na rynku, choć bywa, że trudne w konfiguracji i chimeryczne w trakcie korzystania - nie zawsze dobrze radzi sobie z obsługą większej ilości uczestników |
Skype | aplikacja istniejąca od dość dawna na rynku, co sprawi, że może być przyjaźniejsza dla naszych pracowników |
Discord | program, który powstał jako komunikator dla... graczy komputerowych. A jednak sprawdza się jako komunikator, chyba że serwery ulegną przeciążeniu, co miało ostatnio miejsce |
Zoom | platforma polecana przez osoby, które z niej korzystają. Warte sprawdzenia |
Slack | darmowa usługa internetowa oparta na chmurze, zawierająca zestaw narzędzi i usług służących współpracy zespołowej |
Google Hangouts | Wymaga przeglądarki Google Chrome |
MyOwnConference | https://myownconference.pl |
ClickMeeting | https://clickmeeting.com/pl |
GoToMeeting | firmy Citrix, podobny do rozwiązania Cisco Webex |
szyfrowane rozmowy audio i wideo | |
Signal | komunikator oferujący szyfrowanie i wysoki poziom zachowania prywatności informacji |
Jitsi Meet | open-source, ale bez możliwości szyfrowania end-to-end |
Wybór jest duży i należy do Państwa. Prawdopodobnie, w obecnej, kryzysowej sytuacji, większość z Państwa skorzysta zapewne z czegoś darmowego i prostego jak Google Hangouts, pozwalającego na połączenie wideo między maksymalnie 10 osobami. Zapłacimy za to czasami pewnie gorszą jakością transmisji i samego obrazu, ale może to być dla wielu banków koszt akceptowalny.
Ważne, by przede wszystkim skorzystać z możliwości, jakie mamy i pokonywać ograniczenia, które przynosi nam obecna sytuacja.
Gwoli przypomnienia trzeba jednak dodać, że wdrożenie rozwiązania
wideokonferencji, szczególnie dla większej ilości personelu,
bardzo dokładnie pokaże nam, czy nasza sieć LAN oraz Internet są
wystarczająco dobrze wyskalowane swoimi parametrami do takich sytuacji.
Będzie to dobry test i jeśli dotąd sami nie weryfikowaliśmy parametrów wydajnościowych, może czekać nas niemiła niespodzianka. Zgodnie z Rekomendacją D Bank powinien posiadać dostęp podstawowy oraz zapasowy i monitorować parametry wydajnościowe. Zawsze chętnie przypomnimy o tym Państwu w trakcie audytu 🙂
Jeżeli uważacie Państwo, że dla Was te wartości również są ważne, zapraszamy do kontaktu.
Możemy zaoferować pomoc i wsparcie w :
- audytach:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/audyty-v-premium/ - szkoleniach:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/szkolenia-dla-bankow/ - marketingu:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/jak-wdrozyc-marketing-w-bankach-spoldzielczych-szkolenie-servus-comp/ - wdrożeniach:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/idzie-nowe-nowoczesne-technologie-w-bankach-spoldzielczych/ - cyberbezpieczeństwie:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/czy-urzadzenia-mobilne-sa-zagrozeniem-bezpieczenstwa-dla-infrastruktury-it-bankow-spoldzielczych/
Zapraszamy do śledzenia wpisów na naszym blogu, gdzie można przeczytać wiele cennych informacji: https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/blog/
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.