UWAGA, PHISHING – BĄDŹMY CZUJNI !!!

pishing

Nie traćmy czujności! W dobie szerzącej się pandemii i związanych z nią zmian zachowań nas wszystkich, musimy wykazać szczególną ostrożność na ataki hakerów, mające na celu wyłudzenie informacji i naszych danych.

 

Metody phishingu nieustannie ewoluują i obecnie szczególnie musimy uczulić Klientów na następujące jego rodzaje:

  • SMS PHISHING -  SMISHING

To typowy atak socjotechniczny - wysyłane wiadomości, komunikaty SMS mają na celu wyłudzenie danych. W tej metodzie tekst wiadomości SMS zawiera często adres URL lub numer telefonu, pod który należy „niezwłocznie” zadzwonić.

  • VISHING

W tym przypadku w czasie rozmowy telefonicznej podejmowana jest próba wyłudzenia informacji. Z reguły oszuści próbują podszywać się pod konkretną instytucję np.: bank, dostawcę energii, ośrodek zdrowia, z którą potencjalna ofiara ma jakiekolwiek związki.
Celem takiego ataku jest również wyłudzenie pieniędzy od ofiary.

JAK SIĘ CHRONIĆ PRZED PHISHINGIEM?

Ochrona jest bardzo prosta. Jeżeli oszust nie otrzyma danych, nie będzie mógł dokonać kradzieży. Dlatego zachowajmy szczególną czujność i:

  • nie przechowujmy danych bankowych, haseł, danych dostępowych do kart bankomatowych na swoim smartfonie czy komputerze osobistym
  • nie reagujmy na podejrzane wiadomości i od razu je usuwajmy
  • w telefonie bezzwłocznie zablokujmy numer telefonu, z którego otrzymaliśmy podejrzane treści
  • jeżeli nie znamy nadawcy wiadomości, nie odpowiadajmy na nie, ani nie oddzwaniajmy na podane numery telefonów
  • unikajmy pobierania podejrzanych wiadomości tekstowych
  • sprawdźmy czy przesłane informacje nie zawierają błędów w pisowni – podejrzane treści często przesyłane są z zagranicy, gdzie oszuści posługują się nieudolnym tłumaczeniem wykonanym za pomocą automatycznych tłumaczy, co generuje sporo błędów w przesyłanych tekstach
  • zwróćmy uwagę, w jaki sposób zwraca się do nas autor przesłanej wiadomości. Często w podejrzanych informacjach znajduje się bezpośredni zwrot z użyciem naszego imienia. Czy oficjalne instytucje zwracają się do nas po imieniu? Kasujmy takie wiadomości.
  • nie odpowiadajmy na maile, w których należy podać nasze dane osobowe
  • Obowiązuje prosta zasada - jeżeli nie spodziewasz się informacji, nie reaguj na tego typu próby. Jeżeli ktoś będzie chciał przekazać Ci prawdziwą wiadomość, a ty nie zareagujesz, na pewno ponowi próbę. Sprawdź wtedy taką informację i dokładnie ją zweryfikuj.
  • Wszelkie ataki należy zgłaszać odpowiednim służbom, które powinny podjąć stosowne działania.
  • Warto również zgłosić informację o próbie ataku do instytucji, pod którą podszywają się oszuści, w celu ostrzeżenia innych Klientów.

Bądźmy czujni, nie traćmy głowy, a nasze dane będą bezpieczne.

 

Zapraszamy do śledzenia wpisów na naszym blogu, gdzie można przeczytać wiele cennych informacji: https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/blog/

Zapraszamy do kontaktu. Chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Servus Comp Data Security, Świętokrzyska 12/403,  30-015 Kraków  
tel.  +48 608 407 668, +48 12 631 91 22   biuro@servus-comp.pl
PODEJMIEMY DLA PAŃSTWA KAŻDE WYZWANIE!

Dodaj komentarz