Niniejszy artykuł opracowano na podstawie wielu rozmów prowadzonych w bankach spółdzielczych z:
- Zarządami Banków,
- Członkami Rad Nadzorczych
- Pracownikami marketingu
- Pracownikami bezpośredniej obsługi Klienta
Zdobyte w ten sposób informacje w połączeniu z naszą praktyczną wiedzą pozwoliły na przygotowanie spójnej koncepcji marketingu dla banków spółdzielczych.
Oto jej elementy:
- SZKOLENIA
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/szkolenia-premium-bank-harmonogram/
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/szkolenie-czy-warto-reklamowac-produkty-bankowe-wykorzystujac-google-ads-i-fb-ads/
- OUTSOURCING MARKETINGU NA ZLECENIE BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
- DZIAŁANIA UZUPEŁNIAJĄCE
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/czy-marketing-w-banku-spoldzielczym-to-magia/
Prezesi w bankach spółdzielczych zadają sobie pytanie
jak uruchomić marketing w banku, mając świadomość,
że takie działania są niezbędne.
Poniższy artykuł ma po części udzielić odpowiedzi na to pytanie. W razie niejasności zapraszamy Państwa do kontaktu.
Pamiętajmy, że MARKETING to nie magia,
ale bez przemyślanego planu działania i określenia celu,
jaki chcemy osiągnąć, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Planując uruchomienie aktywnego marketingu w banku musimy podjąć decyzję wg jakiego modelu będziemy prowadzić te działania.
Na jaki model się zdecydować?
- czy zwiększyć zakres obowiązków jednemu z pracowników, który praktycznie nie ma czasu na nowe zadania, a przy tym nie ma potrzebnej wiedzy nt. nowoczesnego marketingu?
- czy stworzyć oddzielne stanowisko ds. marketingu?
- czy utworzyć nowy dział/departament ds. marketingu z zespołem specjalistów posiadających stosowną wiedzę i pomysły?
- czy osoba, która ma wiedzę i jest kompetentna, przyjmie naszą ofertę pracy w banku?
- czy zlecić te działania w formie outsourcingu?
Wszystko zależy od wielkości banku, celu jaki chcemy osiągnąć i od przeznaczonych na ten cel środków finansowych.
Jak wygląda marketing w bankach spółdzielczych?
- w małych bankach praktycznie nie istnieje
- w średnich bankach istnieją dedykowane stanowiska wielofunkcyjne, na których pracownik wykonuje również inne zadania, niejednokrotnie w rozumowaniu Zarządów, o większym priorytecie niż marketing – czyli praktycznie marketing też nie istnieje
- w dużych bankach spółdzielczych funkcjonują osobne stanowiska ds. marketingu, a w niektórych bankach mamy do czynienia z działami ds. marketingu z dyrektorem ds. marketingu i pracownikami, którzy tworzą całe koncepcje i na bieżąco prowadzą działania marketingowe.
- Są też banki małe i duże, które, dzięki dobrej polityce Zarządów, wybrały drogę rozwoju inwestując w nowoczesny marketing.
Na który model się zdecydować?
Co się bardziej opłaca?
Jak we własnym zakresie prowadzić działania marketingowe?
- Musimy wyznaczyć pracownika do realizacji tych zadań. Zwykle osoba taka nie ma kompetencji ani wiedzy, jak sprawnie prowadzić koordynację działań marketingowych w banku.
- Musimy zainwestować w szkolenia, z których osoba nie mająca podstaw niewiele skorzysta.
- Wyznaczona osoba z reguły jest pracownikiem wielofunkcyjnym i, przy szczupłości kadr, ma wiele obowiązków związanych z codzienną pracą banku, o wyższym priorytecie niż marketing.
Prowadzenie marketingu w modelu outsourcingu?
- Umowa podpisana na konkretny okres
- Pełna rozliczalność firmy z efektów
- Kontakt z fachowcami
- Zyskanie nowych pomysłów
- Ciągłość działania
Z naszej praktyki i obserwacji wynika, że lepszym posunięciem jest zlecenie prowadzenia marketingu firmie zewnętrznej w modelu outsourcingu.
Jak powinniśmy współpracować z firmą, której zlecamy prowadzenie marketingu?
- Pełna rozliczalność działań
- Weryfikacja działań i sprawdzanie czy przygotowane produkty dobrze się sprzedają dzięki reklamie. Jeżeli tak nie jest, to dlaczego; czy produkt został źle przygotowany przez bank, czy też firma outsourcingowa źle wykonuje powierzone zadania. Te pytania są ważne i jeżeli model zostanie właściwie ustawiony, to przynosi to oczekiwany efekt.
- Statystyki i analiza efektów
- Narzędzia marketingowe należy wdrażać po kolei, obserwując efekty. Jeżeli efekty się pojawiają, warto rozszerzyć działania o kolejne narzędzia.
Pamiętajmy, aby nie wykonywać wszystkich zaplanowanych działań na raz, tylko wg opracowanego planu. Daje nam to możliwość analizy każdego etapu z osobna pod względem uzyskiwanych efektów.
Jak przygotować strategię marketingową, aby zyskać nowych Klientów i zwiększyć sprzedaż produktów i usług?
- Bank musi wyznaczyć osobę, która będzie koordynatorem działań i będzie informowała firmę zewnętrzną o produktach banku i działaniach prospołecznych; będzie śledziła statystyki i zbierała informacje wewnątrz banku o efektach prowadzonych działań.
- Reszta już jest po stronie firmy outsourcingowej.
Ten model się sprawdza!
Przykładem takich działań jest m.in. Bank Spółdzielczy w Rabie Wyżej. Tam Zarząd Banku jednogłośnie podjął decyzję o zleceniu firmom zewnętrznym uruchomienia i prowadzenia profesjonalnego marketingu.
- Pierwszym krokiem było przygotowanie nowej strony internetowej banku, której odsłona w nowej szacie miała miejsce w kwietniu 2019.
- Następnie wyznaczono osobę w banku odpowiedzialną za kontakty z firmami zewnętrznymi, którym będą zlecane prace marketingowe.
- Zlecono firmie zewnętrznej założenie profilu na FB i bieżącą obsługę.
https://www.facebook.com/BankSpoldzielczyRabaWyzna
- Zlecono firmie zewnętrznej prowadzenie aktywnej reklamy produktów, usług banku i działań prospołecznych na platformie reklamowej Facebook ADS.
- Kolejnym krokiem ma być wdrożenie następnego narzędzia reklamowego jakim jest Google ADS
- Nastąpiło odświeżenie wizerunku banku m.in. dzięki zmianie logo na nowoczesny znak graficzny, który ma być główną wizytówką nowoczesnego banku spółdzielczego.
- Kolejne działania są aktualnie w przygotowaniu.
Proces ten przyniósł oczekiwane, bardzo wymierne efekty i zapewne będzie kontynuowany.
Podsumowując powyższe rozważania, najważniejsze elementy strategii marketingowej to:
- Plan działania z wyznaczeniem celów i stworzenie narzędzi do ich realizacji.
- Pozyskanie do współpracy firm o określonych kompetencjach i doświadczeniu, gwarantujących osiągnięcie oczekiwanego efektu.
- Bieżące kontakty z tymi firmami i weryfikacja ich pracy.
- Kreowanie nowych pomysłów i intensyfikacja działań marketingowych.
***
PODEJMIJMY DZIAŁANIA
MARKETING TO NASZA PRZYSZŁOŚĆ!
***
PAMIĘTAJMY, ŻE TYLKO NAM SIĘ WYDAJE,
ŻE WSZYSCY O NAS WIEDZĄ.
***
O tym jak prowadzić nowoczesne działania marketingowe w banku spółdzielczym można się dowiedzieć kontaktując się bezpośrednio z naszymi ekspertami. Zapraszamy do kontaktu!
Zachęcamy również do udziału w szkoleniach marketingowych, podczas których wyjaśniamy wszystkie zawiłości marketingu i wskazujemy kierunki działania.
O najbliższych terminach szkoleń z marketingu można przeczytać pod linkiem:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/szkolenia-premium-bank-harmonogram/
ANDRZEJ POPIOŁEK – współautor koncepcji marketingu w banku spółdzielczym
Audytor Wiodący Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg ISO/IEC 27001. Certyfikat ITIL Foundation. Wykładowca na studiach MBA dedykowanych dla Prezesów Banków Spółdzielczych. Praktyk specjalista ds. marketingu internetowego w Bankach Spółdzielczych
Specjalizacja w zakresie polityki bezpieczeństwa w Bankach Spółdzielczych, przedsiębiorstwach oraz instytucjach państwowych. Ścisła współpraca ze Związkiem Rewizyjnym Banków Spółdzielczych jako audytor rekomendacji D i audytu Bezpieczeństwa Informacji w Bankach Spółdzielczych.
Ekspert z zakresu audytów sprawdzających spełnienie wymagań KNF, KRI, RODO i in. w obszarze cyberbezpieczeństwa i wytycznych ustawowych. Specjalizacja w dostosowaniu procedur w bankach, przedsiębiorstwach i urzędach państwowych do wymagań organów nadzorczych.
Wykładowca, szkoleniowiec, konsultant – https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl
Pasja: winogrodnik, znawca wina, degustator, podróżnik.
Zapraszamy na naszego bloga:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/blog/
oraz na prowadzone przez naszych ekspertów szkolenia dla banków spółdzielczych:
https://premiumbank.zadbajobezpieczenstwo.pl/szkolenia-dla-bankow/
Zapraszamy do kontaktu. Chętnie odpowiemy na każde pytanie.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.